مهمترین علائم خرابی پلوس خودرو

برای فهمیدن اینکه سرپلوس کدام چرخ خراب شده است، هنگامی که فرمان را تا انتها به سمت چپ یا راست می‌چرخانید، از هر سمتی که صدا به گوش برسد، سرپلوس همان سمت خراب است اما اگر صدا را از هردو سمت می‌شنوید، احتمالاً هردو سرپلوس خراب شده‌اند.

3- لرزش کابین در سرعت‌های بالا

در صورت خرابی مشعلی پلوس، کابین خودرو در سرعت‌های بالا لرزش خواهد داشت و در سرعت‌های 70 تا 90 کیلومتر بر ساعت تکان‌های بدنه زیاد می‌شود.

4- تکان خوردن دسته دنده در سرعت‌های پایین

همانطور که اشاره شد، مفصل پلوس روکشی پلاستیکی بنام گردگیر پلوس دارد که از نشت روغن جلوگیری می‌کند. اگر از گردیگر پاره شود، روغن نشت کرده و مفصل آسیب خواهد دید؛ بنابراین، اگر متوجه روغن در لبه لاستیک یا داخل چرخ‌ها شدید، برای مراجعه به تعمیرگاه تعلل نکنید.

2- صدای تق‌تق

1- روغنی شدن داخل یا لبه لاستیک‌ها

اگر پیشرانه هیچ مشکلی نداشته باشد، دنده به درستی جا برود و هیچ هشداری روی صفحه آمپر نباشد اما خودرو حرکت نکند، می‌تواند نشانه شکستگی مفصل پلوس باشد.

6- ناهماهنگی لنت‌های ترمز

زمانی که پلوس مشکل پیدا کند، ممکن است باعث جابجایی و برهم خوردن هماهنگی لنت‌های ترمز شود. این موضوع می‌تواند هنگام ترمز گیری مشکل ایجاد کند و بنابراین هرچه زودتر باید برطرف شود.

خطرات خرابی پلوس و جدی گرفتن علائم خرابی پلوس

تکان خوردن دسته دنده مخصوصاً در سرعت پایین و لرزش فرمان و کابین در سرعت‌های بالا نشانه‌های خرابی سه شاخه پلوس هستند. این مشکل همچنین می‌تواند ضربات پی‌درپی به پیشرانه وارد کند و باعث خرابی دسته‌موتورها شود.

5- حرکت نکردن خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی پلوس که بسیار رایج است صدای تق تق آن است. اگر در هنگام پیچیدن یا دور زدن صدای تق‌تق از چرخ‌ها می‌شنوید، به احتمال زیاد مشکل از سرپلوس است. این مشکل معمولاً به دلیل آسیب مفصل پلوس اتفاق می‌افتد و نیرو به‌خوبی به چرخ‌ها منتقل نمی‌شود.

با توجه به مواردی که گفته شد، به محضی که با نشان‌های خرابی هرکدام از قسمت‌های پلوس مواجه شدید، در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعمیر خودرو اقدام کنید زیرا خرابی پلوس می‌تواند مشکلات جدی و خطرناکی را به دنبال داشته باشد. قفل شدن چرخ و محورها، قفل شدن فرمان، خرابی گیربکس و چپ کردن خودرو ازجمله اتفاقاتی است که ممکن است در اثر خرابی پلوس رخ دهد.


منبع: https://charkhan.com/152963/%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B3-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88/

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی