نگاهی به ویژگی‌ها و مشخصات تیارا، شاسی‌بلند جدید مکث موتور

مشخصات فنی مکث تیارا

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت 155 اسب بخار
گشتاور 215 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
مصرف سوخت 7.5 لیتر ترکیبی
حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت
طول 4,788 میلی‌متر
عرض 1,875 میلی‌متر
ارتفاع 1,730 میلی‌متر
فاصله محوری 2,815 میلی‌متر
وزن 1610 کیلوگرم
ظرفیت سرنشین 7 نفر
حجم صندوق بار 145 تا 1380 لیتر
ظرفیت باک 55 لیتر


منبع: https://charkhan.com/128002/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%B3/

طراحی بیرونی مکث تیارا

تیارا در ایران با رقبای زیادی مواجه خواهد بود که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فونیکس تیگو 7 پرو مدیران خودرو، کی‌ام‌سی K7 کرمان خودرو، هایما S8 ایران‌خودرو، اف‌ام‌سی T5 فردا موتور و فیدلیتی و دیگنیتی بهمن موتور اشاره کرد.

معرفی کلی مکث تیارا

تیارا به یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با 155 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور مجهز شده است که همراه با جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک در ایران ارائه می‌شود و نیرو را به چرخ‌های جلو تحویل می‌دهد. شرکت سازنده مصرف سوخت ترکیبی تیارا اتوماتیک را 7.5 لیتر در صد کیلومتر اعلام کرده است. وزن تیارا، حدود 1610 کیلوگرم است و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 180 کیلومتر بر ساعت را دارد. این کراس‌اوور جدید چینی بازار کشورمان 4,788 میلی‌متر طول، 1,875 میلی‌متر عرض و 1,730 میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با 2,815 میلی‌متر است.

نام اصلی تیارا در اصل رویژیانگ X5 است که شاید به نظرتان نام آشنایی نباشد (Ruixiang X5). رویژیانگ درواقع برندی متعلق به گروه چینی بایک است که پیشینه آن به شرکت Yinxiang Group بازمی‌گردد. گروه یینژیانگ از طریق جوینت ونچر با بایک و تأسیس برندهای مختلفی مثل بیسو و هوانسو اقدام به تولید و عرضه خودرو می‌کرد اما این جوینت ونچر که BAIC Yinxiang نام داشت، در اوایل سال 2021 ورشکست و تولیدات تمام برندهای آن متوقف شد. سپس بایک با سرمایه‌گذاری مجدد، نام این شرکت را به BAIC Ruixiang تغییر داد تا دوباره فعالیت‌های خود را آغاز کرد. اولین محصول این شرکت جدید همین کراس‌اوور X5 بود که در سال 2021 معرفی شد.

مکث موتور هنوز قیمت تیارا را در بازار کشورمان اعلام نکرده است اما قیمت این خودرو در چین از 73,800 یوآن معادل 10,670 دلار آغاز شده و در نسخه اتوماتیک هفت‌نفره به 101,800 یوآن معادل 14,720 دلار می‌رسد. بالاترین نسخه این خودرو با تجهیزات کامل هم 123,800 یوآن معادل 17,920 دلار قیمت دارد.

تیارا مکث موتور خودرویی نسبتاً جدید محسوب می‌شود اما سبک طراحی آن به خودروهای سال‌های گذشته شباهت دارد و اثر چندانی از شلوغ‌کاری‌های خودروهای چینی یکی دو سال اخیر در آن به چشم نمی‌خورد. نمای جلویی تیارا به لطف جلوپنجره بزرگ و خطوط شکسته روی سپر، جلوه‌ای عضلانی و باابهت دارد. در نمای جانبی همه‌چیز خیلی صاف و اتوکشیده به نظر می‌رسد و تنها خط شانه خودرو با طراحی مواج خود این نما را از یکنواختی خارج کرده است. طراحان تیارا در نمای عقب هم جسارت چندانی به خرج نداده‌اند و تنها با جانمایی دو خط عمودی در دو طرف سپر، در پی عریض‌تر نشان دادن خودرو بوده‌اند درحالی‌که در پایین هم دیفیوزری با دو سر اگزوز افقی به چشم می‌خورد.

به‌طورکلی، تیارا به لطف کابین بسیار جادار با ظرفیت حمل هفت نفر، تجهیزات فراوان و کیفیت نسبتاً مناسب می‌تواند در بازار حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد اما از سوی دیگر اما از سوی دیگر محصولات مدیران خودرو و گروه بهمن با قوای فنی بهتر، خدمات پس از فروش قوی‌تر و بازار خریدوفروش مناسب‌تر می‌توانند کار را برای محصول جدید مکث موتور بسیار سخت کنند.

سبک طراحی کابین تیارا هم کاملاً با ظاهر بیرونی خودرو هماهنگ است. البته جانمایی نمایشگر 10.25 اینچی به‌صورت ایستاده روی داشبورد و هم‌چنین صفحه نشان‌دهنده‌های دیجیتال با گرافیک زیبا، تا حدودی فضا را به‌روزتر کرده است. همچنین کابین خودرو کیفیت ساخت قابل قبولی دارد و هرچند داشبورد از جنس پلاستیک خشک است اما در برخی قسمت‌های آن از چرم استفاده شده است. در رو دری‌ها نیز پلاستیک نرم و خشک و چرم به کار رفته و صندلی‌ها روکش پوشش چرمی باکیفیتی دارند. فرمان خودرو از نوع D شکل چهارپره است که کلیدهای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن قرار دارند.

داخل مکث تیارا

تیارا از لحاظ تجهیزات و امکانات در برابر رقبای چینی خود در بازار ایران حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت زیرا طبق اعلام مکث موتور از مواردی شامل سیستم کنترل پایداری ESP سیستم کمکی ترمز، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سیستم نمایش تصویری نقطه کور، شش کیسه هوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو و پرده‌ای) پاورویندوز و آنتی تروپ، سانروف پانورامیک با پرده برقی، ورود و استارت بدون کلید، درب صندوق برقی با تشخیص مانع، سنسور نور، رینگ 18 اینچی آلومینیومی، صفحه آمپر تمام دیجیتال 12.3 اینچی، تهویه اتوماتیک با دریچه ردیف عقب، آینه وسط الکتروکرومیک، گرم‌کن آینه‌های جانبی گرم‌کن، گرم‌کن صندلی‌های جلو با تنظیم برقی شش جهته برای راننده و چهار جهته برای سرنشین، نمایشگر 10.25 اینچی لمسی، دوربین 360 درجه و سیستم صوتی با شش بلندگو بهره می‌برد.

پیشرانه و گیربکس مکث تیارا

تیارا در چین در دو نسخه پنج‌نفره و هفت‌نفره ارائه می‌شود که مکث موتور در کشورمان نسخه هفت‌نفره آن را با سه ردیف صندلی به نمایش درآورده است. صندلی‌های جلوی خودرو مناسب بوده و فضای کافی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند اما این فضا در صندلی‌های عقب بسیار بیشتر بوده و فضای سر و پا برای سرنشینان ردیف عقب کاملاً ایده‌آل است. بااین‌حال، صندلی‌های ردیف سوم این خودرو فقط برای کودکان مناسب بوده و سرنشینان بزرگ‌سال نمی‌توانند حساب خاصی روی ردیف سوم این خودرو باز کنند.

تجهیزات مکث تیارا

مکث موتور به‌عنوان شرکتی متعلق به گروه ماموت، پس از اینکه پیکاپ کلوت را به‌عنوان اولین محصول خود به بازار فرستاد، در نمایشگاه خودروی تهران امسال از خودروی دیگری بنام تیارا پرده‌برداری کرد. سپس در هفته اول مرداد 1401 مکث موتور تولید اولین دستگاه از این خودرو را به پایان رساند تا از نیمه دوم امسال آن را به بازار کشور عرضه کند. حال در ادامه قصد داریم بیشتر با این کراس‌اوور جدید بازار کشور آشنا شویم.

قیمت و رقبای مکث تیارا

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی