اکتان مورد نیاز موتورهای سایپا، ایران خودرو و مدیران خودرو

پیش از آنکه سراغ موضوع اصلی این مطلب برویم بهتر است ابتدا با عدد اکتان بنزین آشنا شویم. عدد اکتان مقیاسی برای نشان دادن مقاومت بنزین در برابر گرما، فشار و احتراق خودبه‌خود (بدون جرقه) است. هر چه عدد اکتان بیشتر باشد، بنزین در مقابل پدیده احتراق مخرب ناشی از فشار و گرما مقاوم‌تر خواهد بود و احتراق بهتری خواهد داشت. درواقع عدد اکتان نشانگر میزان کیفیت و نحوه عملکرد بنزین است و هرچه این عدد بالاتر باشد موتور عملکرد و بهتری خواهد داشت. پیشرانه خودروهای مدرن به بنزینی با اکتان بالا نیاز دارد زیرا ضریب تراکم این پیشرانه‌ها بالا است و استفاده از بنزین اکتان پایین باعث ناک زدن (احتراق مخلوط سوخت و هوای داخل سیلندر زودتر از زمان جرقه زدن شمع) موتور می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جدی و زیادی را به موتور وارد کند. در کشورمان، عدد اکتان بنزین معمولی 87 و بنزین سوپر بین 93 تا 95 است.

اکتان بنزین مناسب برای خودروهای ایران خودرو

ایران‌خودرو در حال حاضر در محصولات تولیدی خود از چهار پیشرانهٔ مختلف استفاده می‌کند که در ادامه با اکتان مناسب همه آن‌ها آشنا می‌شویم.

اکتان موردنیاز موتور TU3

پیشرانه M13 نسخه ارتقاءیافته همان موتور 1300 سی‌سی پراید است که قبلاً در انواع مختلف این خودرو استفاده می‌شد اما در حال حاضر فقط وانت 151 با این پیشرانه تولید می‌شود. این موتور که به سادگی و جان‌سختی شهرت دارد، نیازی به بنزین اکتان بالا نداشته و با بنزین معمولی اکتان 87 بدون مشکل کار می‌کند.

اکتان مورد نیاز موتورهای سایپا، ایران خودرو و مدیران خودرو
موتور M15 سایپا

اکتان موردنیاز موتور M15

این موتور بر اساس همان پیشرانه پراید ساخته شده و در اصل نسخه‌ای حجیم‌تر از همان موتور محسوب می‌شود. به همین دلیل، موتور M15 همچنان هشت سوپاپ بوده و سادگی و استهلاک پایین موتور پراید را حفظ کرده است. برای این پیشرانه که با نسبت تراکم پایین 9.7 در تیبا، کوییک و ساینا استفاده می‌شود، همان بنزین معمولی اکتان 87 مناسب خواهد بود.

اکتان مورد نیاز موتورهای سایپا، ایران خودرو و مدیران خودرو
موتور M15TC سایپا

اکتان موردنیاز موتور M15TC

پیشرانه‌های بنزینی بسته به نوع تنفس (موتور توربوشارژ یا موتور تنفس طبیعی)، نسبت تراکم و ویژگی‌های دیگر، به بنزینی با کتان مشخص نیاز دارند. یکی از چالش‌هایی که صاحبان خودروها با آن مواجه می‌شوند، انتخاب بنزین مناسب برای پیشرانه خودروی خود است. این موضوع اهمیت بسیار بالایی دارد زیرا اگر از بنزینی با اکتان مناسب استفاده نشود می‌تواند آسیب‌های بزرگی به موتور وارد کند؛ بنابراین، دانستن اینکه کدام پیشرانه‌ها چه اکتانی نیاز دارند مهم خواهد بود. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه با اکتان موردنیاز پرکاربردترین پیشرانه‌های خودروهای بازار کشورمان آشنا شویم.پ

عدد اکتان بنزین چیست؟

قوی‌ترین موتور در محصولات مدیران خودرو هم 2 لیتری توربوشارژ GDI است که هم‌اکنون فقط در تیگو 8 پرو مکس ارائه می‌شود و آن‌هم به بنزین اکتان 95 نیاز دارد.


منبع: https://charkhan.com/155467/%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7%D8%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/

TU5 پرکاربردترین پیشرانه ایران‌خودرو است که آن را در محصولات مختلف این شرکت می‌بینیم. این موتور در پژو 206 تیپ 5، پژو 207، پژو پارس، رانا و تارا مورداستفاده قرار می‌گیرد. طبق اعلام ایران‌خودرو، موتور TU5 با نسبت تراکم 10.5، با بنزین معمولی اکتان 87 سازگاری دارد. بااین‌حال، برای نسخه ارتقاءیافته این موتور که با نام TU5 پلاس شناخته می‌شود، اکتان 95 اعلام شده است.

اکتان موردنیاز موتور XU7

این پیشرانه 1.4 لیتری هشت سوپاپ است که قبلاً فقط در پژو 206 تیپ دو استفاده می‌شد و به‌تازگی در پژو 207 هم ارائه می‌شود. این پیشرانه با نسبت تراکم پایین 9.6، نیاز چندانی به بنزین اکتان بالا نداشته و با همان بنزین معمولی اکتان 87 بدون مشکل کار می‌کند. بااین‌حال، برای 207 با موتور TU3، ایران‌خودرو بنزین اکتان 91 را اعلام کرده است.

اکتان مورد نیاز موتورهای سایپا، ایران خودرو و مدیران خودرو
موتور TU5 ایران خودرو

اکتان موردنیاز موتور TU5

این یکی از پیشرانه‌های قدیمی ایران‌خودرو است که اولین بار در پژو 405 ارائه شد و هم‌اکنون فقط در پژو پارس و وانت آریسان دو استفاده می‌شد. قبلاً سمند SE و سمند LX هم با این موتور ارائه می‌شدند و قرار است در آینده سورن پلاس هم با موتور XU7 ارائه شود. نسخه قدیمی موتور XU7 با نسبت تراکم 9.3 با بنزین اکتان 87 سازگاری داشت اما نسخه ارتقاءیافته آن که با نام XU7 پلاس هم‌اکنون در پژو پارس و وانت آریسان استفاده می‌شود، با نسبت تراکم 10.5، به گفته ایران‌خودرو به بنزین اکتان 95 نیاز دارد.

اکتان مورد نیاز موتورهای سایپا، ایران خودرو و مدیران خودرو
موتور EF7 ایران خودرو

اکتان موردنیاز موتور EF7

سایپا در حال حاضر در محصولات تولیدی خود از دو پیشرانه M13 و M15 استفاده می‌کند که دومی در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربو تولید می‌شود.

اکتان موردنیاز موتور M13

این موتور نسخه توربوشارژ پیشرانه M15 است که فقط در شاهین استفاده می‌شود. هرچند موتورهای توربو معمولاً به بنزین اکتان بالایی نیاز دارند اما ازآنجایی‌که موتور M15TC ساختار ساده و نسبت تراکم پایین 9.7 دارد، همان بنزین معمولی اکتان 87 برای آن مناسب خواهد بود.

اکتان مورد نیاز موتورهای سایپا، ایران خودرو و مدیران خودرو
موتور خودرو فونیکس مدیران خودرو

اکتان بنزین مناسب برای خودروهای مدیران خودرو

EF7 که به‌عنوان پیشرانه ملی ایران‌خودرو شناخته می‌شود، هم‌اکنون در سورن پلاس و دنا پلاس مورداستفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که قبلاً آن را در سمند LX هم می‌دیدیم. ایران‌خودرو همچنین نسخه توربوشارژ موتور EF7 را هم در دنا پلاس ارائه می‌کند. هردو نسخه این موتور با نسبت تراکم 11 به بنزین اکتان 95 نیاز دارند.

اکتان بنزین مناسب برای خودروهای سایپا

در حال حاضر، اگر ام‌وی‌ام X22 و X33 کراس را در نظر نگیریم، در محصولات مختلف مدیران خودرو از سه نوع پیشرانه استفاده می‌شود. ضعیف‌ترین موتور در بین این سه، پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ است که در آریزو 5 و 6، تیگو 7 پرو و X55 پرو استفاده می‌شود. این موتور به بنزینی با اکتان بالای 91 نیاز دارد.

موتور بعدی 1.6 لیتری توربوشارژ GDI است که در فونیکس FX، تیگو 7 پرو مکس، تیگو 8 پرو و آریزو 6 جی‌تی استفاده می‌شود. این موتور به دلیل خروجی بالایی که دارد، به بنزین اکتان 95 نیاز خواهد داشت.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی