بررسی اولین خودروی برقی تویوتا؛ از 30 سال پیش!

اگرچه این آمار به پای نیسان لیف نمی‌رسد، ولی باز هم موفقیت بزرگی به شمار می‌رود. پس از آن تویوتا با تسلا قطع همکاری کرد و تصمیم گرفت که بدون کمک کمپانی دیگری، رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کند. در حال حاضر، تویوتا bZ4X در ایالات متحده به فروش می‌رسد و تا سال 2025 هفت خودروی الکتریکی سری bZ نیز به بازار عرضه خواهند شد.


منبع: https://charkhan.com/159468/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%DB%8C-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7%D8%9B-%D8%A7%D8%B2-30-%D8%B3%D8%A7/

باتری RAV4 EV توسط پاناسونیک تولید شد که مبتنی بر نیکل بود. این باتری یکی از بهترین باتری‌ها در کلاس خود بود و می‌توانست بردی کمتر از 100 مایل یا بیشتر را تولید کند. با این حال، تویوتا نتوانست باتری خود را تولید کند، سپس در اوایل دهه ۲۰۰۰ فناوری باتری تغییر کرد و به طور کلی ساخت این نوع از باتری‌ها دستخوش تغییراتی شد.

ادغام Chevron با Texaco و ایجاد مشکلاتی جدید

تویوتا اولین خودروی الکتریکی خود را در دهه ۱۹۹۰ تولید کرد. این مدل که به عنوان کراس‌اوور محبوب RAV4 شناخته می‌شود، یک شاسی بلند کوچک بود که بر خلاف خودروهای برقی آن زمان به صورت کامیون یا وانت‌های بزرگ ساخته نشد.

 

سازنده سعی کرد که با قرار دادن قابلیت‌های اسپرت در این مدل حس ورزشی بودن را به کاربران القا کند. از این خودرو در مسابقات رالی زیادی استفاده شد و به موفقیت‌های فراوانی دست یافت. همچنین این خودرو در مسابقات اتومبیلرانی الکتریکی اسکاندیناوی مقام کسب کرد و دو بار در رالی خودروهای برقی مونتکارلو هم به مقام اول رسید!

این سه شرکت سعی کردند که با همکاری یکدیگر نسل دوم این خودرو را بسازند و پس از فروش آن به آمار بالایی دست یابند. قیمت اولیه این مدل 49800 دلار بود که برای یک کراس اوور برقی کوچک در آن زمان بسیار گران به نظر می‌رسید. با این حال، موفق شد که به یکی از بهترین گزینه‌ها در رده خودروهای الکتریکی تبدیل شود.

خودروی RAV4 EV عملکرد خوبی داشته است و به عنوان یک خودروی برقی در دهه ۹۰ به موفقیت‌های زیادی دست یافت. ما در ادامه در جدول پایین برخی از مشخصات این خودروی برقی را ذکر کردیم:

موتور تک موتور برقی
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
قدرت  67 اسب بخار
گشتاور 140 پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های جلوی متحرک
شتاب 0-60 مایل در ساعت 18 ثانیه
حداکثر سرعت 78 مایل در ساعت
برد 95 مایل (حفاظت محیط‌زیست آمریکا)/ 134 مایل (تویوتا)

این خودروی بادوام هنوز هم در بازار وجود دارد و می‌توان نمونه‌هایی از آن را یافت. قیمتی که کمپانی برای فروش این خودرو تعیین کرده بود چیزی حدود ۴۲ هزار دلار برآورد می‌شود. این رقم امروزه حدود ۵۰ هزار دلار است که معادل قیمت یک تسلا مدل Y خواهد بود.

مشخصات RAV4 EV

این سیستم نسبت به NiMH دوام و پایداری بیشتری داشت، ولی باعث نشد که تویوتا به بازی برگردد! چرا که این شرکت دیگر قادر به تولید خودروهای برقی نبود.

ورود نسل دوم خودروی برقی تویوتا در سال 2012

عملکرد خودرو بسیار خوب بود و افراد می‌توانستند حدود 6 ساعت خودرو را شارژ کنند. در آن زمان ایستگاه‌های شارژ عمومی زیادی وجود نداشت، بنابراین تعجبی نداشت که خریداران آن را به عنوان وسیله نقلیه دوم خود خریداری کرده باشند.

وجود مشکلات در پتنت باتری RAV4 EV

از سوی دیگر دولت‌ها به سازندگان خودرو و سایر وسایل نقلیه اعلام کرده‌اند که برای کاهش آلایندگی بکوشند و محیطی پاک‌تر را برای آیندگان رقم بزنند. خودروسازان نیز سعی دارند که با کاهش آلایندگی و سیستم کربن خنثی گامی مثبت در ساخت خودروها بردارند که بدون شک نتیجه آن را در آینده خواهیم دید. در حال حاضر، تویوتا علاوه بر محصولات برقی از محصولاتی با موتورهای هیدروژنی نیز رونمایی کرده است.

همانطوری که در بخش بالا نیز می‌بینید این سه شرکت با همکاری یکدیگر موفق شدند که خودرویی با قدرت گشتاور و حداکثر سرعت بیشتری تولید کنند و در شتاب نیز عملکرد خوبی داشته باشند. بر اساس آمار تا سال 2015، بیش از 2400 دستگاه RAV4 EV به فروش رسید.

خوشبختانه تویوتا موفق شد پس از چند سال به بازی برگردد و RAV4 EV جدید خود را با نامی جدید به بازار برگرداند. علاوه بر آن، همکاری با دیگر شرکت‌ها مانند تسلا به عنوان موفقیتی بزرگ شناخته می‌شد. برای ساخت نسل دوم این مدل، تویوتا به ساخت شاسی و فضای داخلی، پاناسونیک به ساخت باتری و تسلا نیز به ساخت پیشرانه برقی پرداختند.

کمپانی تویوتا در طی این سال‌ها محصولات زیادی را به بازار وارد کرده است و از عرصه موتور سیکلت گرفته تا خودروهای مختلف علاقمندان زیادی دارد. ما در اینجا قصد داریم که به سراغ تاریخچه اولین خودرو برقی تویوتا برویم، پس تا انتها با ما همراه باشید. تویوتا در ساخت محصولاتش سعی می‌کند که آسیبی به محیط زیست وارد نکند، بنابراین تعجبی ندارد که در لیست محصولات، خودروهای برقی و یا هیدروژنی را نیز ببینیم.

اولین بار در سال ۱۹۹۷ بود که تویوتا RAV4 برقی را در ایالت متحده عرضه کرد. اولین نسل از این خودرو از سال 1997 تا 2003 در ایالات متحده در دسترس افراد قرار گرفت. اگرچه در آن زمان محدودیت زیادی برای عرضه محصولات مختلف در ایالات متحده وجود داشت ولی علاقمندان زیادی برای خریداری این خودرو صف کشیدند. در سال 2002، 382 دستگاه RAV4 EV  فروخته شد.

نکته مهم دیگری که موجب می‌شد RAV4 EV از دیگر محصولات برقی در آن زمان جلوتر باشد، باتری منحصر به فرد آن بود. اگرچه تویوتا از فناوری قدیمی هیدرید نیکل-فلز به جای لیتیوم-یون استفاده ‌کرد، ولی طرز قرارگیری باتری‌ها منجر به تغییراتی شده بود. سازنده این باتری را در کف خودرو قرار داد که اکنون به عنوان یک روش استاندارد برای خودروهای برقی در سراسر جهان شناخته می‌شود.

کسب موفقیت RAV4 EV در سال 1996

تویوتا برای اولین بار از مدل RAV4 EV خود در ژاپن رونمایی کرد. کمی بعد قوانینی برای فروش تعداد معینی از خودروهای بدون آلایندگی در کالیفرنیا وضع شد و تویوتا به سراغ عرضه این خودروی برقی در بازار ایالات متحده رفت. بر اساس آزمایشاتی که این شرکت روی مدل مذکور انجام داده است گفته شده که برد آن تا ۳۰۰ هزار مایل نیز می‌رسد! بنابراین با یک خودروی ایمن و خانوادگی طرف هستیم.

عرضه اولین نسل تویوتا RAV4 برقی از 1997 تا 2003

سازنده Cobasys در آن زمان در تامین نیازهای باتری سایر سازندگان امتناع می‌کرد. یکی از آنها مرسدس بنز است. این کمپانی به دلیل عدم دست‌یابی به سفارش بزرگ باتری خود برای محصولات هیبریدی‌اش در سال ۲۰۰۸ به مشکل خورده بود. مدتی گذشت و فناوری باتری لیتیوم یونی رونمایی شد!

هنگامی که دو شرکت Texaco و Chevron با هم ترکیب شدند، مدیران این دو کمپانی تصمیم گرفتند که از فناوری‌های باتری Ovonics (امروزه به Cobasys مشهور است) استفاده کنند، همین امر منجر به تنظیم شکایتی علیه ساخت حق اختراع تویوتا و پاناسونیک شد که در نتیجه آنها مجبور شدند تا سال 2010 تمام فعالیت خود برای ساخت باتری را متوقف کنند. این تولیدکننده متوجه تهدید بزرگ خودروهای برقی شد و با این کار، به مرگ ناگهانی RAV4 EV دامن زد!

تاثیر منفی تصمیم این دو شرکت روی دیگر سازندگان

این مطلب را نیز بخوانید: آشنایی با فناوری سلول سوختی هیدروژنی تویوتا

جدول مشخصات نسل دوم RAV4 EV

موتور تک موتور برقی
گیربکس تک سرعته اتوماتیک
قدرت  154 اسب بخار
گشتاور 270 پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های جلوی متحرک
شتاب 0-60 مایل در ساعت 7.2 ثانیه
حداکثر سرعت 100 مایل در ساعت
برد 103 مایل (حفاظت محیط‌زیست آمریکا)

این مطلب را نیز بخوانید: نگاهی به تاریخچه پیکاپ‌های محبوب تویوتا

آغاز توسعه محصول از سال 1995

این شرکت برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ از یک خودروی برقی رونمایی کرد. این خودرو در آن زمان نسبت به سایر محصولات در این رده بسیار جلوتر بود و فناوری‌های جالبی داشت. البته کمپانی نتوانست نتیجه خوبی در بخش تولید خودروی برقی بگیرد در نتیجه رویای تویوتا محقق نشد! البته اکنون این داستان فرق می‌کند. به هر حال بیایید با رمز و رازهای اولین خودروی برقی تویوتا آشنا شویم.

مدل RAV4 اولین مدل تمام برقی تویوتا

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی