بررسی مشخصات فنی سایپا اطلس

سایپا اطلس

مشخصات فنی پیشرانه و گیربکس اطلس

سایپا اطلس

سایپا اطلس داخل

به لطف این تغییرات، خروجی موتور سایپا اطلس به 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور رسیده که 3 اسب بخار و 9 نیوتن متر افزایش را نسبت به نسخهٔ قبلی نشان می‌دهد.

در مشخصات فنی اطلس همچنان شاهد پیشرانه M15 چهار سیلندر خانواده تیبا هستیم که کماکان هشت سوپاپ دارد اما حالا ارتقاءهایی را تجربه کرده است که مهم‌ترین آن‌ها تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ است.

البته از این طرح دورنگ در تیپ پایه خبری نخواهد بود. دریچه‌های تهویه کرومی دایره‌ای، رو دری‌های جدید، نمایشگر لمسی ایستاده در بالای داشبورد و صفحه آمپری با طراحی جدید ازجمله ویژگی‌های داخلی این خودرو هستند.

سایپا اطلس عقب

داخل اطلس سایپا

در این تیپ تمام تجهیزات تیپ G به‌جز سانروف و طرح بدنه دورنگ ارائه می‌شود و از کروز کنترل و سیستم ورود بدون کلید هم بهره می‌برد.

سایپا اطلس

جمع‌بندی

سایپا اطلس

جدول مشخصات فنی سایپا اطلس

خودرو اطلس در چهار تیپ مختلف به بازار عرضه خواهد شد که دوتا دستی و دوتای دیگر اتوماتیک هستند و در سطح تجهیزات باهم تفاوت دارند.

اطلس تیپ S

تیپ پایه که S نام دارد، از کمترین تجهیزات بهره می‌برد و امکانات آن تفاوت چندانی با کوییک ندارد.

کاتالوگ رسمی سایپا اطلس


منبع: https://charkhan.com/142623/%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%BE%D8%A7-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%B3-%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D8%A7%DA%86%D8%A8%DA%A9/

همچنین بهتر بود بخش پایینی کنسول میانی خودرو اطلس مشکی‌رنگ طراحی می‌شد درحالی‌که روکش صندلی‌های چرم و پارچه‌ای مشکی و خاکستری هم با بی‌سلیقگی انتخاب شده و هیچ هماهنگی با تریم دورنگ داخلی ندارند. خیلی بهتر می‌شد اگر بخش پارچه‌ای این روکش‌ها هم مشکی‌رنگ می‌بود. غربیلک فرمان D شکل و پانل کنترل سیستم تهویه نیز از همان کوییک قدیمی گرفته شده‌اند که البته طراحی این غربیلک فرمان هنوز هم قابل‌قبول به نظر می‌رسد. درمجموع، اطلس سایپا در داخل نمای بسیار مدرن‌تری پیدا کرده و فقط امیدواریم سایپا روی بهبود کیفیت متریال داخلی هم کار کرده باشد تا مثل ساینا و کوییک شاهد فضایی کاملاً پلاستیکی و بی‌کیفیت نباشیم.

اصلی‌ترین ویژگی در قسمت جلوی طراحی سایپا اطلس چراغ‌های کشیده جدید و جلوپنجره شش‌ضلعی با خطوط عمودی کرومی است که هرچند کاملاً از کیا K3 و جک J7 الهام گرفته اما نمای تهاجمی‌تری را نسبت به کوییک ایجاد کرده است.

این نسخه جدید بهبودهایی را هم در سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت تجربه کرده که باعث شده بتواند با استاندردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت پیدا کند.

قدرت سایپا اطلس چند اسب بخار است

بااین‌حال، با توجه به سابقه‌ای که از خودروسازان داخلی می‌شناسیم و همین‌طور قیمت 267 میلیون تومانی کوییک S، احتمالاً برای تیپ پایه اطلس باید انتظار قیمت نزدیک به 300 میلیون تومان را داشته باشیم. قرار است اطلس در نیمه دوم امسال راهی بازار شود.

بااین‌حال، برخی دکمه‌ها مثل قفل پنجره‌های عقب همچنان متعلق به مدل‌های قدیمی هستند که با توجه به تغییر کامل داشبورد، موضوع ناخوشایندی است.

تیپ بعدی G نام دارد که نسخه فول با گیربکس دستی محسوب می‌شود.

سایپا اطلس

اطلس تیپ E فول آپشن سایپا

انتقال قدرت توسط همان گیربکس‌های پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک CVT صورت می‌گیرد که قبلاً در کوییک دیده‌ایم و ترمزهای عقب همچنان در همه تیپ‌ها کاسه‌ای هستند.

البته طبق اعلام سایپا حتی در همین تیپ هم سیستم‌های کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی هم ارائه می‌شود که پیشرفت قابل‌توجهی نسبت به کوییک محسوب می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، اطلس سایپا نسخه فیس‌لیفت کوییک است که قسمت جلو و عقب آن کاملاً بازطراحی شده تا نمایی متفاوت و مدرن‌تر پیدا کند.

در عقب نیز چراغ‌های جدیدی که تا روی درب صندوق کشیده شده‌اند، جانمایی جدید جا پلاک و طراحی جدید سپر همگی کاملاً از روی رنو کپچر الگوبرداری شده‌اند.

هرچند نام اطلس در لیست خودروهای مرحله دوم طرح فروش یکپارچه دیده می‌شود اما سایپا هنوز قیمت آن را اعلام نکرده است.

درمجموع، اگر اطلس سایپا به‌عنوان جایگزین کوییک به بازار عرضه می‌شد، حرکت بسیار بهتری به‌حساب می‌آمد اما طبق رسم خودروسازان داخلی، این خودرو به‌عنوان نسخه‌ای جدید در کنار کوییک و البته با قیمت گران‌تر عرضه خواهد شد.

 

تیپ بعدی اطلس بنام L، تیپ اتوماتیک پایه است.

نهایتاً هم به تیپ E به‌عنوان بالاترین تیپ اطلس می‌رسیم که با گیربکس اتوماتیک و تجهیزات بیشتری شامل تنظیم برقی صندلی راننده با گرم‌کن، شیشه دودی عقب، سنسور باران، توئیتر و سیستم تشخیص نقطه کور عرضه خواهد شد.

مصرف سوخت ترکیبی این موتور هم 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

سایپا اطلس

تجهیزات خودرو اطلس

 

پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر M15
سوپاپ 8 سوپاپ VVT
دریچه گاز برقی
قدرت سایپا اطلس 90 اسب بخار
گشتاور 137 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی / اتوماتیک CVT
رینگ و لاستیک 14 اینچی 185
مصرف سوخت 6.9 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 41 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4
طول 4,020 میلی‌متر
عرض 1,685 میلی‌متر
ارتفاع 1,540 میلی‌متر
فاصله محوری 2,410 میلی‌متر
حجم صندوق بار 285 لیتر

سایپا اطلس

طراحی سایپا اطلس

در این تیپ، نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، صندلی‌های چرمی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، آنتن کوسه‌ای، تریم داخلی دورنگ، سانروف و طرح بدنه دورنگ (مشابه کوییک R) به لیست تجهیزات اضافه می‌شود.

اطلس تیپ L

بااین‌حال، مثل اکثر فیس‌لیفت‌های خودروسازان داخلی، به‌منظور کاهش هزینه‌ها، در پروفیل جانبی هیچ تغییری صورت نگرفته و شاهد نمایی کاملاً مشابه کوییک هستیم. تنها تغییرات قابل‌ذکری که در اینجا دیده می‌شود ارائه رینگ‌های جدید با طراحی متفاوت و آینه‌های جانبی جدید است که به‌مراتب زیباتر از آینه‌های قبلی کوییک به نظر می‌رسند.

اطلس سایپا در داخل یک خانه‌تکانی اساسی را تجربه کرده و از داشبورد کاملاً جدیدی بهره‌مند شده که با تریم دورنگ مشکی و کرم ارائه می‌شود.

سایپا اطلس امکانات

سایپا اطلس تیپ G

این تیپ همچنین به رینگ آلومینیومی هم مجهز است درحالی‌که سه تیپ قبلی همگی با رینگ فولادی ارائه می‌شوند.

  • فرمان هم در دو تیپ دستی S و G اطلس از نوع هیدرولیک است.
  • فرمان در تیپ‌های اتوماتیک L و G از نوع برقی است

شهریورماه سال 1401 بود که در اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو، دو محصول جدید سایپا بنام‌های اطلس و سهند را دیدیم. این خودروها به ترتیب نسخه فیس‌لیفت کوییک و ساینا هستند که هردو امسال راهی بازار می‌شود اما دراین‌بین، خودرو اطلس زودتر عرضه خواهد شد و درحالی‌که هنوز قیمت آن مشخص نیست، در لیست خودروهای دومین مرحله فروش یکپارچه خودرو دیده می‌شود؛ بنابراین، در ادامه قصد بررسی مشخصات فنی سایپا اطلس این کراس هاچبک جدید بازار کشور را داریم.

در این تیپ شاهد مواردی مثل نشانگر تعویض دنده، سنسور پارک عقب، کامپیوتر سفری، دی‌لایت، سیستم پایش باد تایرها، چراغ‌های اتوماتیک، شارژر USB گوشی، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک و دو ایربگ خواهیم بود.

هرچند طراحان می‌توانستند در این قسمت ظرافت بیشتری به خرج داده و جا پلاک را کمی کوچک‌تر طراحی کنند ولی درمجموع، طراحی کلی خودرو اطلس تا حدودی مدرن‌تر و زیباتر از کوییک شده و می‌توان آن را حرکت مثبتی تلقی کرد.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی