تجربه دوسال رانندگی با تیبا 2؛ پراید بهتر است یا تیبا؟

اگر تیبا 2 داشته و نظری دارید که می‌تواند برای سایرین مفید باشد؛ حتما در قسمت کامنت‌ها با دیگران به اشتراک بگذارید!

خب برای خرید این محصول، اولین جمله ای که بر زبان خریدار جاری می‌شود این است که خب حداقل از پراید بهتر است! طبیعی است و خب شاید مقایسه این محصول با همرده سالمند خود یعنی پراید منطقی است.

خب در ابتدا گفتیم که تیبا 2 محصولی نسبتا ارزان قیمت و با کیفیت ساخت آنچنان بالایی نیست؛ پس نباید توقع خاصی از آن داشته باشید. به سر و صدا افتادن اطاق، رو دری‌ها و … از شایع ترین ایرادات خودروهای ایرانی است که تیبا 2 نیز آنرا با قدرت ادامه می‌دهد. کیفیت مواد به کار رفته در داشبورد، رودری‌ها و … به نسبت قیمت این خودرو باید بررسی گردد و طبیعتا نمیتوان در مورد آن نظر خاصی داد.

در واقع من طی این دو سال به جز تعویض یک بار باطری، تعویض روغن مصرفی، بنزین و یک بار تسمه تایم دیگر مراجعه ای به تعمیرگاه نداشتم؛ لازم به ذکر است که ماشین بنده نزدیک به 70 هزار کیلومتر نیز کار کرده بود.

این موضوع بر میگردد به دلیل اصلی خرید خودرو توسط شما و البته جیب مبارک!

اگر الان (آذر ماه 1401) شما برای خرید خودرو 200 میلیون تومان یا همین حوالی پول دارید، انتخاب‌های آنچنان گسترده ای نیز ندارید. پراید مثلا صفر، کوییک عادی در حد صفر و تیبا جز گزینه‌های شما هستند. تیبا 2 با توجه به قدمت و فراوانی قطعات در بازار، بهتر بودن نسبت به پراید و البته کم دردسر بودن نسبت به کوییک، میتواند گزینه ای منطقی باشد.

موتور تیبا 2

مصرف سوخت تیبا2 چه گونه است؟

تیبا 2 محصولات سایپا

مشکلات و معایب تیبا 2

سوپر گروه تیبا 2 در تلگرام


منبع: https://charkhan.com/133083/%D8%AA%DB%8C%D8%A8%D8%A7-%DB%8C%D8%A7-%D9%BE%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%AF/

با ما باشید، شاید به برخی سوالات خود در این مطلب برسید!

البته این مصرف در جاده به مراتب کمتر است، اما باز به مصرف پراید نمیرسد؛ نمیدانم چرا!

بالاخره تیبا 2 بخریم یا نخریم؟

موضوع عجیبی که بنده هنگام فروش خودرو به آن برخورد کردم، بازار عجیب فروش این خودرو بود! با این که پراید در بازار به اصطلاح پول نقد یا چک محسوب می‌شود و مشتری همیشه برای آن هست، من گمان میکردم با توجه به قیمت تیبا 2 این موضوع برای این محصول نیز صدق کند؛ اما نکرد!

موتور این خودرو تقویت شده همان موتور نام آشنای پراید است. پیشرانه ای 4 سیلندر 1500 سی سی با 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتون متر گشتاور که کمی از موتور پراید قوی تر است! موتوری تقریبا کم دردسر و آرام، در صورتی که البته شما نیز مراعات حال او را بکنید!

یکی از دیگر از مشکلات این خودرو نیز دید کم عقب خودرو است که باز شاید برای خانم‌ها کمی آزار دهنده باشد؛ به همین دلیل نصب دوربین یا سنسور دنده عقب می‌تواند تا حدودی این مشکل را برطرف سازد.

بازار فروش تیبا 2

خریداران تیبا 2 برای نرفتن سراغ پراید و در واقع خرید محصولی با ظاهری متفاوت نسبت به پراید صندوقدار یا هاچبک به سراغ تیبا می‌آیند. تیبا 2 ظاهر زیباتری به نسبت تیبا صندوقدار دارد و عقب آن البته کپی برداری از روی محصولات دیگر است و علت زیبایی آن نیز همین موضوع است! دلیل دیگر خرید تیبا 2 تا چندی پیش وجود نسخه صفر کیلومتر این خودرو در بازار بود؛ قیمت کارخانه این محصول نزدیک به 130 میلیون تومان بود که خب به صرفه تر از خرید یک پراید 200 میلیونی در بازار آزاد بود.

ویژگی‌ها و محاسن تیبا 2

اما نگارنده این مطلب پس از طی حدود 20 هزار کیلومتر یا تقریبا 2 سال رانندگی با این محصول سایپپا که البته تولید آن نیز متوقف شده است، تصمیم دارد تا نگاهی به محاسن و معایب آن بی‌اندازد!

یکی از نکات جالب تیبا 2 رنگ بندی این محصول است که شما هنگام خرید می‌توانید رنگ‌های جالبی را انتخاب کنید که در نوع خود جالب است. از مسی و آبی و مشکی گرفته تا رنگ های ساده دیگر. البته خب بدیهی است هنگام خرید محصول دست دوم این حق انتخاب آنچنان زیاد نیست!

نسخه تیبایی که نگارنده سوار آن بود، از مدلهای ابتدایی تولید شده و ساده بود و تقریبا هیچ آپشن خاصی نسبت به پراید نداشت! اما خب بعدا تیبا 2 با تیپ EX عرضه شد که امکانات بیشتری نظیر رینگ اسپورت، شیشه و آینه برقی و … داشت. در سالهای اخر تولید این محصول تیبا 2 پلاس نیز وارد بازار شد که مانیتور و … داشت. البته در آخرین محصولات تولیدی سایپا تیباها بدون ضبط وارد بازار می‌شد!

این خودرو با توجه به هاچ بک بودن و وزن سبکی که دارد به راحتی توانایی چپ شدن سر پیچ‌های تند را دارد! پس اگر سابقه خرید خودروی هاچ بک ندارید و اگر خانم هستید، حتما این موضوع را مد نظر قرار داده و با احتیاط رانندگی کنید.

موتور این خودرو کم استهلاک بوده و در صورت نداشتن ایراد اساسی، قطعا همانند جد خود یعنی پراید شما را آنچنان اذیت نخواهد کرد؛ البته این موضوع کاملا به رانندگی شما و توقع شما از این محصول بستگی دارد. ولی به طور کلی موتور تیبا یا خانواده پراید موتور ساده و البته کم دردسری است و هزینه‌های تعمیر آن نیز به نسبت منطقی است.

بنده برای فروش یک تیبا 2 کم کارکرد و سالم نزدیک به 3 هفته منتظر ماندم که برای خودم بسیار عجیب و غریب بود! حال آیا این به شرایط بازار در آن بازه زمانی ارتباط پیدا میکرد نمیدانم، اما با پرس و جو از برخی دوستان متوجه شدم که آنها هم برای فروش تیبا (خصوصا صندوقدار) کمی به زمان بیشتری نیاز داشتند.

در بازار فعلی کشور ما، خرید خودرو در قیمت‌های پایین آنچنان آپشنال نبوده و جز چند گزینه محدود از کمپانی سایپا، دیگر انتخابی وجود ندارد. البته قیمت پایین روزی معنی 20 میلیونی میداد، ولی الان با یک صفر بیشتر و عدد نزدیک به 200 میلیون تومان برای خودرو مجبوریم از واژه قیمت پایین نسبت به سایر خودرو ها استفاده کنیم. البته در مطلب فعلی قرار نیست به کیفیت و داستان تولید خودرو و … بپردازیم و میخواهیم در خصوص یکی از محصولات سایپا یعنی تیبا 2 صحبت کنیم!

در ابتدا بگویم که بله، این محصول ظاهرا از پراید بهتر است! در ظاهر امر محصول زیباتری از پراید را خریداری کرده‌اید. خصوصا برای دخترها این محصول جمع و جور و شهری گزینه خوبی است. طراحی داشبورد، کنسول، کیلومتر، سر دنده، صندلی‌ها و … خداروشکر شباهتی به پراید ندارد و اگر واقعا پراید نمیخواهید، این موارد شما را یاد پراید نمی‌اندازد، نگران نباشید.

به طور کلی اگر میخواهید پراید نخرید، تیبا خصوصا تیبا 2 به دلیل ظاهر زیباتر (فقط همین موضوع نسبت به تیبای صندوقدار) گزینه بهتری است.

تیبا 2 یا همان تیبای هاچ بک در مهرماه سال 1391 توسط سایپا رونمایی شد. محصولی که پیش از آن نسخه صندوقدار با نام اولیه مینیاتور و سپس تیبا وارد بازار شد. این محصول در ابتدا گران تر از تیبای صندوق دار بود؛ دلیل این گرانی وجود چند آپشن ساده و تنوع رنگ بیشتر نسبت به نسخه صندوق دار بود! البته همین ابتدا باید این موضوع ذکر شود که تیبا واقعا همان پراید نیست! در واقع این خودرو با همکاری مشاوران ایتالیایی، آلمانی و کره ای طراحی شده و در آن از قطعات پراید، ریو و تندر 90 هم استفاده شده است. پس همین ابتدا این تفکر که تیبا همان پراید است را باید به فراموشی بسپاریم و بپذیریم ای محصول تفاوت هایی هم در بحث فنی و هم قطعات با پراید دارد!

کولر این خودرو ظاهرا از پراید بهتر است، حداقل در طول دو سال استفاده من از این محصول در فصول گرم سال، مشکلی از لحاظ جوش آوردن خودرو، یا ایراداتی این چنینی برای من پیش نیامد، حتی جالب است بگویم به نسبت پراید، کولر آنچنان به موتور خودرو فشار وارد نمیکند! حال نمیدانم شاید هم بکند؛ ولی من این حس را نسبت به پراید نداشتم. مثلا با کولر روشن و در فصل گرم سال چند بار مسیر تهران تا شمال رو بدون هیچ مشکلی پیمودم. شاید همان چند اسب بخار تقویت موتور نسبت به پراید عامل این عدم فشار روشن بودن کولر بر روی موتور شود.

اینکه بگوییم تیبا 2 محاسن یا آپشن‌های ویژه ای داشته و شما می‌توانید برای آنها سراغ این محصول بیایید کمی بار طنز قضیه را زیاد میکند، اما با توجه به شرایط بازار این محصول برای قشر زیادی از جامعه می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

جلوبندی ضعیف از دیگر مشکلات تیبا 2 است که با توجه به رانندگی و البته محیط شهر شما باید هر از گاهی این موضوع را به دقت بررسی کنید.

مصرف سوخت این خودرو بدون شک از پراید بیشتر است! یعنی باید قبل از خرید تیبا 2 پراید داشته باشید تا متوجه شوید که تیبا 2 از پراید صندوق دار هم بیشتر بنزین می‌سوزاند! البته خب این موضوع به استاندارد آلایندگی خودروی شما نیز ارتباط پیدا میکند. ولی خارج از تمامی این موارد تیبا 2 بیشتر از پراید می‌سوزاند و برای مصارف شهری باید توقع مصرف صدی 10 یا 11 لیتر در شهر را داشته باشید. البته با این حجم موتور، این عدد مصرف بالایی محسوب می‌شود.

پراید بخریم یا تیبا

اما این خودرو همانند همه محصولات در دنیای خودرو معایبی دارد که بهتر است به آنها نیز اشاره ای داشته باشیم.

 

به بزرگترین سوپر گروه تیبا و تیبا 2 در تلگرام بپیوندید

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی