نگاهی به تاریخچه شورولت کامارو LT1 V-8 افسانه‌ای

شورولت روی کامارو هزینه زیادی کرد و با ایجاد تغییراتی سعی کرد که در طول سال‌ها بهبود فراوانی در آن به وجود آورد. نسل دوم آن با کاپوت بلند، سپرهای کرومی، جلوپنجره مستطیلی شکل، چراغ‌های جلوی گرد در اندازه بزرگ، خطوط تیز و شیب‌دار روی بدنه ساخته شد. این مدل همچنین می‌توانست در پیچ‌ها کنترل بیشتری داشته باشد و سواری بهتری را به ارمغان بیاورد.

شورولت نیز مانند سایر خودروسازان عقیده دارد که در آینده خودروهای الکتریکی به بازار می‌آیند، پس تعجبی ندارد که شاهد شورولت کامارو تمام الکتریکی باشیم! چیزی که بتواند با فورد موستانگ Mach E  رقابت کند. این کار بدون شک می‌‌تواند آینده خودروهای عضلانی را تغییر دهد.

خودروهای muscle car یا عضلانی در آینده

در نهایت، امیدواریم در آینده شاهد اتفاقات خوبی در دنیای خودروسازی باشیم و هر روز فناوری‌های جدید و پیشرفت‌های زیادی حاصل شود. به نظر شما دنیای خودروسازی در آینده به چه شکل خواهد بود؟ نظرات خود را درباره شورولت کامارو و موتور افسانه‌ای آن در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید.

شورولت کامارو 1990 به موتور LT1 مجهز شده بود و ظاهری اسپرت داشت. شیشه عقب و جلو پنجره بزرگ باهم ترکیب شده‌اند تا میدان دید گسترده‌تری را برای راننده به وجود آورد. خطوط آیرودینامیکی در امتداد بدنه کشیده شده است. نسل چهارم با گیربکس اتوماتیک ارائه شد تا راحتی را برای راننده به ارمغان بیاورد!

شورولت کامارو LT1 در دو نسخه با گیربکس اتوماتیک و دستی عرضه شد که از دیگر دلایل محبوبیت آن شناخته می‌شود. در آن زمان، این خودرو به فرمان بزرگ، پانل ابزار منحنی، صفحه‌های گرد کرومی‌ مجهز شده بود و در کابین نیز صندلی‌های سطلی چرمی به چشم می‌خورند که حسابی خیره‌کننده بود.

سواری نرم، موتور قدرتمند و ویژگی‌های جدید همگی موجب شده‌اند تا با خودرویی منحصربفرد روبرو باشیم، خودرویی که نسبت به نسل اول خود تغییرات متعددی به خود دیده است.

شورولت یکی از بهترین تولیدکنندگان خودرو در جهان شناخته می‌شود. این کمپانی همیشه بهترین محصولات را در رده muscle car یا همان خودروهای عضلانی ساخته و موفق شد که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند. حتی برخی از محصولات شورولت در فیلم و سریال‌ها حضور یافت و تغییراتی در صنعت سینمایی ایجاد کرد! با القابی نظیر شورولت کامارو LT1 V-8 افسانه‌ای شناخته میشدند.

اگرچه جنرال موتورز هنوز موتورهای بلوک کوچک تولید ‌می‌کند ولی متأسفانه موتور LT1 کامارو Z28 اصلی تنها سه سال دوام آورد. البته جنرال موتورز نیز در طول دهه 1990 مجموعه‌ای از خودروها را عرضه کرده که به عنوان ادای احترام به موتور LT1 شناخته می‌شود. در سال 1993، اولین نسل چهارم شورولت کامارو Z/28، که دارای موتور LT1 V-8 350 اینچ مکعبی است، در تریم بالاتر عرضه شد.

در سال 1970، نسل دوم شورولت کامارو ساخته شد. این خودرو حالا با بدنه مستحکم‌تر و ظاهری تهاجمی‌تر به بازار آمد تا تغییرات متعدد خود را در مقایسه با نسل قبل نشان دهد. اما تغییرات تنها به اینجا ختم نمی‌شود! چرا که شورولت حتی در بخش فنی نیز تغییراتی را به وجود آورد.

شورولت کامارو Z28 تاریخچه طولانی و درخشانی دارد که برای چندین دهه توانست غوغایی در پیست‌، دنیای سینمایی و خیابان‌ها به پا کند. بر اساس گزارش‌ها قرار است در آینده، شورولت کامارو 2025 به بازار بیاید که می‌تواند تا 670 اسب بخار قدرت تولید کند، گیربکس دستی دارد و با طراحی فوق‌العاده زیبای خود فروش بالایی خواهد داشت.

اگرچه شورولت در سال 1955 شروع به تولید موتور LT1 کرد، ولی در سال 1970 به طور کامل ساخته شد و تاکنون به عنوان یکی از بهترین موتورهای خودروهای کلاسیک شناخته می‌شود. این انجین در انواع کاماروها و کوروت وجود دارد، علاوه بر آن، در فورد هات‌راد و سایر تراک‌ها نیز به چشم می‌خورد.

شورولت کاماروی آینده چگونه است؟

پس از آنکه شورولت از موتور جدید LT1 در شورولت کاماروی خود استفاده کرد، شاهد افزایش قدرت و گشتاور بودیم! بنابراین قدرت نسبت به نسل قبل افزایش یافت و با ظاهر مسابقه‌ای خود توجه‌ها را به خود جلب کرد.

مشخصات شورولت کامارو LT1 Z28

سال 1970 1971 1972
موتور V-8 5.7 لیتری تنفس طبیعی V-8 5.7 لیتری تنفس طبیعی V-8 5.7 لیتری تنفس طبیعی
انتقال سه سرعته اتوماتیک یا چهار سرعته دستی سه سرعته اتوماتیک یا چهار سرعته دستی سه سرعته اتوماتیک یا چهار سرعته دستی
قدرت 360 اسب بخار 330 اسب بخار 255 اسب بخار
گشتاور 380 پوند فوت 360 پوند فوت 280 پوند فوت
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک چرخ‌های عقب متحرک چرخ‌های عقب متحرک
حداکثر سرعت منتشر نشده منتشر نشده منتشر نشده
شتاب 0-60 مایل بر ساعت منتشر نشده منتشر نشده منتشر نشده

ویژگی‌های کلیدی شورولت کامارو LT1

سپس در دهه 1990 پیشرفت‌هایی به خود دید. حالا میانگین قیمت شورولت کامارو مدل 1970 به 56768 دلار می‌رسد. بر اساس گزارش‌ها، تنها 56 مورد از آن تاکنون فروخته شده است. این مدل عضلانی کلاسیک همچنان محبوب است و با قیمت مقرون به صرفه خود انتخاب خوبی برای عاشقان muscle car ها خواهد بود.

دلایل محبوبیت این موتور به تعویض قطعات، قدرت، دوام بالا و غیره بازمی‌گردد. برای بسیاری از مردم، شورولت کامارو Z28 مدل 1970، که دارای پیشرانه اصلی LT1 است، آخرین خودروی عضلانی آمریکایی بود که به دلیل افزایش محدودیت‌ها بخاطر وجود آلایندگی‌ها شروع به کاهش قدرت و گشتاور کرد.

مدل‌های اورجینال شورولت کامارو LT1

شاید آینده برای طرفداران خودروهای عضلانی و بنزینی ترسناک بنظر برسد! ولی حقیقت این است که خودروسازی‌ها با پیشرفت تکنولوژی همسو شده‌اند و قصد دارند که با افزایش فناوری، آنها را در محصولات مختلف خود نیز پیاده‌سازی کنند. پس تعجبی ندارد که ببینیم خودروهای آینده الکتریکی و هیبریدی باشند!

سوالی که پیش می‌آید این است که آیا موتور LT1 به بازی باز خواهد گشت؟ متأسفانه، خیر. چون به هر دلیلی منطقی نیست چنین موتوری با همان طراحی اصلی سال 1990 خود به بازار کنونی بازگردد. چرا که با افزایش نگرانی‌ها از انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن کره زمین، اکثر مردم سعی می‌کنند که به سراغ خریداری خودروهای جدیدتر با ویژگی‌های بهتر بروند.

بنابراین تعجبی ندارد که از خبر عرضه کامارو Z/28 2025 و فورد موستانگ 2024 در آینده شگفت‌زده شویم. هر دوی این خودروها در رده مدل‌های عضلانی قرار دارند و با توجه به تغییرات جدید خود، با فناوری‌های زیادی ساخته می‌شوند. اگرچه امکان دارد با همان موتور اولیه به بازار نیاید ولی بدون شک شورولت روی ساخت انجین بهتر تمرکز خواهد کرد.

خوب است بدانید که جنرال موتورز تا پایان سال 1997 به تولید کامارو با موتور LT1 ادامه داد. پس از آن نیز تصمیم گرفت موتور LS2 را جایگزین آن کند.

مشخصات فنی شورولت کامارو LT1

موتور 5.7 لیتری V-8
قدرت 275 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
گشتاور 325 پوند فوت در 2400 دور در دقیقه
نیروی محرکه چرخ‌های عقب متحرک
انتقال شش سرعته دستی بورگ وارنر

ویژگی‌های کلیدی کامارو LT1 1990

موتور LT1 برای اولین بار در سال‌های 1970 تا 1972 توسط شورولت تحت نظر جنرال موتورز ساخته شد. در آن زمان، این موتور به عنوان یک موتور 350 اینچ مکعبی 5.7 لیتری V-8 مجهز به خنک‌کننده مایع شناخته می‌شد و در تعدادی از محصولات شورولت کوروت و شورولت کامارو به کار رفت.

حالا ما در این مطلب به سراغ تاریخچه شورولت کامارو LT1 V-8 رفتیم و قصد داریم به شما نشان دهیم که چه عواملی در محبوبیت این خودرو نقش بسزایی داشته است. پس اگر در این زمینه کنجکاو هستید و قصد دارید اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

شورولت و موتور LT1

این مطلب را نیز بخوانید: بررسی تویوتا ونزا؛ کراس اووری هیبریدی با پلتفروم RAV4

شورولت LT1 یکی از بهترین‌هاست!

این خودروها در دنیای مسابقه هم وارد شدند و غوغایی به پا کردند. یکی از این محصولات که شورولت کامارو نام دارد، بیش از 100 سال است که ساخته شده و در آمریکا و سایر نقاط جهان به عنوان خودرویی محبوب شناخته می‌شود. این محصول به موتور LT1 مجهز شده بود، یکی از منحصربفردترین انجین‌هایی که شورولت تاکنون تولید کرده است.

این مطلب را نیز بخوانید: ۱۰ خودرو ارزان دنیا با بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت در سال ۲۰۲۴


منبع: https://charkhan.com/160104/%D8%B4%D9%88%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%88-lt1-v-8/

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی