25 گیاه آپارتمانی شگفت انگیز که هوای داخل منزل تان را تصفیه می کنند

به لطف تنوع و ویژگی های منحصر به فرد این نوع گیاهان، آنها به طور فزاینده ای در داخل و خارج از خانه ها در سراسر جهان محبوب هستند. این گیاهان اگرچه جزو گیاهان بیرونی محسوب می شوند، اما می توانند در داخل خانه نیز رشد کنند، به شرطی که شرایط لازم برای رشد طبیعی و سالم را فراهم کنیم. در حال حاضر خانههایی بیشتر و بیشتر شدهاند که حتی یک باغ کوچک با گیاهان زینتی دارند و اگرچه مردم باغ طبیعی ندارند، اما ترجیح میدهند آنها را در گلدانها یا گلدانهایی قرار دهند که میتوانند در داخل خانهشان قرار دهند تا به آنها عجیب و غریب ببخشند.

پژمان آزادی، رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران درباره محبوبترین گلها و گیاهان در ایران میگوید: از بین گلهای زینتی کشور گلایل، رز، مریم، میخک و داوودی بیشترین میزان تولید را دارند. پتوس را در دمای 10 الی 20 درجه نگهداری کنید تا همیشه سرزنده بماند. با این حال، همیشه توصیه می شود در صورت لزوم به آنها آب دهید. اجازه ندهید که خاک ارکیده خشک شود و همیشه آن را مرطوب نگه دارید؛ اما مراقب باشید که خاک گیاه، همیشه خیس و غرقاب نباشد؛ چون باعث پوسیدگی گیاه میشود. برخی از افراد علاقه بسیاری به استفاده از سموم و آفت کش های طبیعی دارند که به راحتی بتوانند آن را در خانه تهیه کرده و برای درمان گیاه خود از آن استفاده کنند. بر خلاف بسیاری از گیاهان خانگی این گیاه یک ویژگی خاص دارد.

آنها معمولاً در تابستان شکوفا می شوند و می توانند تا پاییز کشیده شوند، اگرچه در آب و هوای گرم می توانند در تمام طول سال شکوفا شوند. اینها گیاهان مقاومی هستند که در مکان های گرم به ویژه در آب و هوای گرمسیری رشد می کنند، بنابراین برای رشد در فضای باز ایده آل هستند، زیرا برای رشد مناسب به نور خورشید زیادی نیاز دارند. با این حال، موارد دیگری نیز وجود دارند که با برخورد مستقیم خورشید به آنها سالم تر می شوند یا می توانند بدون سوختن یا آسیب رساندن به آنها در برابر ضربه مستقیم خورشید مقاومت کنند. بیش تر گونه های این گیاه به راحتی داخل یک ظرف در سایه رشد می کنند. کریپتانتوس بروملیادس یک گیاه عالی برای پرورش در داخل منزل است. اگر می خواهید گل و گیاه زینتی را پرورش دهید، گیاه آدنیوم محبوب و پرطرفدار است، بنابراین فروش خوبی خواهد داشت. اینها پرمصرف ترین گیاهان برای زیبایی بخشیدن به حوضچه ها، آکواریوم ها یا هر محیط آبی دیگری هستند که می توان در داخل یا خارج از خانه داشت. اگرچه این گیاهان جزو گیاهان سرپوشیده محسوب می شوند، اما برخی از آنها می توانند در خارج از خانه نیز رشد کنند، البته به شرطی که مطمئن شویم در شرایط بهینه برای رشد و نمو آنها قرار گرفته اند.

این گیاهان حتی می توانند در زمستان نیز شکوفا شوند، چیزی که خیلی رایج نیست و توانسته توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کند. در کنار آرایشگری، کاشت ناخن، مانیکور و پدیکور، جزو مشاغلی است که خیلی میتواند پولساز باشد. خیلی خوب، اکنون می خواهیم گیاهانی را بشناسیم که باید در مکان هایی رشد کنند که اشعه خورشید مستقیماً به آنها برخورد کند. گیاهان آبزی نه تنها برای تزئین این مکان ها، بلکه برای حفظ یک اکوسیستم طبیعی در همان مکان ها ضروری هستند. برگ ها به طور مستیم از این ژ.خه منشأ می گیرند. علاقه به گل گرچه در تمام ایرانیان وجود دارد و در فرهنگ ایرانی از دوران باستان تاکنون به چشم میخورد اما تبدیل شدن گل به عنوان کالایی که برای آن پول پرداخت شود کمتر در فرهنگ ایرانی جا افتاده است. هرچند هر دو اینها به یک عامل مهم بستگی دارد و از آن تبعیت میکند؛ «پول و درآمد». در دو نوع درختچه ای و پیچی موجود هستند.

فیتونیا در جنگل های بومی پرو و زیر سایه ی گیاهان دیگر یافت می شود. لیندا یکی از گیاهان بومی مناطق خشک مکزیک است. گندمی یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی است که پرورش و نگه داری آن نیز بسیار ساده می باشد. هویا کارنوزا برای کسانی که به دنبال کسب درآمد از پرورش گل های زینتی در خانه هستند نیز بسیار مناسب است. آگلونما یک گیاه ایده آل برای مبتدیان نیز می باشد. حتی اگر از این گیاه زیبا در طراحی داخلی آپارتمان خود استفاده میکنید باید در مکانی آفتاب گیر قرار دهید. انواع مختلفی از گیاه پپرومیا وجود دارد که در فضاهای داخلی کم نور رشد می کند. گیاه برگ عبایی به خوبی در فضاهای داخلی کم نور رشد می کند و به آبیاری منظم حساس نیست. گیاه اسپاتی فیلوم به سرما حساس است و بهترین دما و مکان برای نگهداری آن داخل منزل می باشد. بنابراین حتی اگر داخل آپارتمان زندگی می کنید سعی کنید گلدان های خود را در جایی نزدیک پنجره قرار دهید تا نور بهتری دریافت کنند. این نوع گیاهان برای کسانی که در خانه های بدون باغ مانند آپارتمان زندگی می کنند و یا کسانی که نور مستقیم خورشید را دریافت نمی کنند ایده آل هستند.

قراردادن نایلون روی گلدانی که قلمهها در آن کاشته شدهاند موجب افزایش رطوبت نسبی میشود و به سرعتِ ریشه زایی کمک میکند. شاخههای آن خاردار است. نام گروهی از ماهیان است. در انگلیسی به پنیر سوئیسی معروف است و دلیل این نام گذاری نیز وجود سوراخ های متعدد روی برگ های این گیاه است. یاختههای این گیاه حاوی بلورهای کلسیم اگزالات معروف به رافید (کریستالهای دوسر سوزنی) بوده و چنانچه برگهایش خورده شوند باعث مسمومیت و ورم و دیسفاژی و گاه مرگ میگردند. اما در این روش کشت دانش فنی بیشتری در مقایسه با کاشت خاکی دارد و علاوه بر نیاز به تخصص و مهارت هزینه ی ساخت نیز 10 الی 15 درصد بیشتر از روش مرسوم خاکی می باشد. به گفته او، برطبق اطلاعات غیر رسمی 70 درصد تولید گل و گیاه زینتی ایران را گلهای شاخه بریده، 20 درصد را گیاهان گلدانی و 10 درصد بقیه را سایر محصولات زینتی (فضای سبز) تشکیل میدهد که حدود 30، 40 درصد گل و گیاهان زینتی تولیدی از طریق بازارهای عمده فروشی پخش میشود.

و همین طور درباره ی اتاق خواب، جای ویژه و مناسبی است که شب ها بتوانید برگ های کالاتیا را تماشا کنید. جهت آبیاری هم هرزمانی که خاک گلدان کاملاً خشک شد به آن آب هم دمای اتاق به عمق 6 سانتی متر بدهید. در حالی که این گونه از گیاهان، نور روشن را ترجیح می دهند اما به خوبی در سایه و اتاق هایی که فاقد نور طبیعی هستند دوام می آورند. با حذف جوانه انتهایی در این درختچه آپارتمانی ، گیاه چند شاخه میشود. از سال ۱۳۸۸، در اواخر مهر ماه هر سال، جشنواره انار در روستای مردانقم برگزار میشود.

اگر چه نگهداری این گیاهان به دلیل این که آن ها رطوبت دائمی را دوست دارند در فضای عادی خانه ها راحت نیست. توجه داشته باشید که بیشتر گیاهان به نور آفتاب نیاز دارند و منظور از مقاوم به نور کم یا سایه دوست این است که نور مستقیم خورشید را دوست ندارند و بهتر است جایی قرار بگیرند که دارای نور کافی اما غیر مستقیم باشد. دراسنا پرچمی سایه دوست و مقاوم به سایه است. این گیاه نیز سایه دوست است. درباره قرار گرفتن کالاتیا در حمام نیز، شما باید رطوبت این گیاه را تامین کنید، در مکان کم نور این گیاه احساس می کند در خانه ی خودش است. اسپاتی فیلوم در مکان های سایه ای شکوفا می شود و همچنین هوا را تصفیه می کند. این گیاهان از آسیا در دهه 1700 وارد اروپا شدند، این گیاهان به دلیل زیبایی یکی از محبوبترین گیاهان هستند، به خصوص زمانی که گلهای رنگارنگ زیبای خود را نشان میدهند. رنگهای روشن و جریان زیبای رشد عمودی گیاه گلدار آنجلونیا یا گل میمونی یکی از مواردی است که باید عاشق آن شد. برگهای خطی و باریک آن حدود ۲۵ سانتی متر طول دارد . بسیاری از گونههای سرخس بهعنوان گیاهان آویزان قرار میگیرند، زیرا معمولاً برگهای آنها بلند و آویزان میشوند، برخی حتی میتوانند تا یک متر یا بیشتر طول داشته باشند.

از آنها برای زیباسازی طبیعی مکان ها و مناطقی استفاده می شود که هیچ گیاه زینتی دیگری رشد نمی کند. آنها یکی از پرطرفدارترین درختانی هستند که در بیرون یا داخل یک مکان خاص وجود دارند. با این حال اگرچه تولید گل و گیاه در داخل کشور چنگی به دل نمیزند و شرایط اقتصادی امروز ایران و نوسانات نرخ ارز نیز به این موضوع دامن زده است، با این حال رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران گفته است: «روند فعلی بازار جهانی گل هم به سمت حذف واسطهها، عمده فروشان و خرده فروشان است که باعث میشود گل با قیمت مناسبتر در اختیار مصرف کنندهها قرار گیرد و سهم تولیدکننده از بهای نهایی که مصرف کننده میپردازد افزایش یابد.» آزادی گفت: «با وجود افزایش تورم، واحدهای کوچک تولید گل هنوز هم میتوانند با درآمد خوب، تولید گل و گیاهان زینتی را انجام دهند اما کسانی که مایل به رقابت در بازار جهانی هستند باید قادر به تولید انبوه با قیمت تمام شده پایینتر باشند.» که در شرایط اقتصادی امروز ایران به نظر میرسد کاهش قیمت تمام شده تولید گل دشوار باشد و ایران باز هم از صادرات گل به دنیا دور بماند.

پس باید سالیان سال از آنها استفاده کرد. در حال حاضر در جهان بیش از ۱۰۰۰ رقم گیلاس خوراکی وجود دارد که میتوان آنها را بهطور کلی به سه گروه گیلاس شیرین، گیلاس ترش (آلبالو) و آلبالوی چینی تقسیم کرد. ازجمله گلهایی که در این شهر کاشته میشود میتوان به گلهای آپارتمانی شامل انواع پوتوس، کرتن، دیفنباخیا، انواع فیکوس (ابلق)، پیرومیا (پیله آ)، گلهای شاخهای که شامل انواع گلایل، میخک، زنبق، انواع لیلیوم، ارکیده، کوکب، جعفری، همیشه بهار، انواع داوودی، ژربرا جامزونی (ژرورا)، آماریلیس، انواع درختچههای زینتی شامل گل کاغذی، رز، نسترن، نخل زینتی، گل محبوبه شب، گاردنیا و انواع نشا و بذر ازجمله نشای گیاهانی ازجمله میمون، انواع بنفشه، اطلسی ایرانی و خارجی، گل پریوش و انواع نهالهای گیلاس، نهال هلو، نهال گردو، اقاقیا، زالزالک و آناناس اشاره کرد. در کنار گل ها، گیاه کوچک جدیدی نیز رشد می کند که می توان آن را جدا کرد و دوباره کاشت تا گیاه گندمی بیش لیست گیاهان زینتی تری تولید شود. این گیاه را می توان در مکان هایی از منزل قرار داد که گیاهان دیگران دوست ندارند در آن جا بمانند. اگر جزو افرادی هستید که حیوانات را دوست دارید، میتوانید به افرادی که مشغله زیادی دارند و نمیرسند از سگ یا گربه خانگی خود مراقبت کنند، کمک کنید.

زیرکشت گلخانه رفتن یکهزار و ۳۳ هکتار سطح در استان به ایجاد اشتغال برای ۱۰ هزار نفر انجامیده اما سهم صادرات گل و گیاه به خارج از کشور ۰.۵ درصد معادل دو میلیون اصله، شاخه، گلدان به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و عراق بوده است. در ادامه قصد داریم اسامی رایج ترین گیاهان زینتی را بشناسیم که با توجه به محل کاشت آنها در داخل یا خارج از فضاها طبقه بندی می شوند. گیاه زیبای خانگی که به راحتی می توانید آن را داخل خانه پرورش دهید. حدود 50 گونه از این گیاهان وجود دارد و برای پرورش دادن گیاه بسیار ساده ای است. قطعا شرایط اقتصادی هر چه بیشتر با چالش دست و پنجه نرم میکنند ایرانیان اقلام کم اهمیتتر را از سبد خرید خود حذف میکنند و در این میان گلها و گیاهان سهم بیشتری را دارند. نام شفلرای سفید در میان اسامی گیاهان آپارتمانی تصفیهکننده هوا نیز دیده میشود! در حفاریهای نقاط گوناگون ایران مشخص گردیده که در حدود ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد درخت را در ری، کاشان و دامغان به طرز مشابهی نقاشی میکردهاند و بنابراین در آن زمان از لحاظ باغبانی میان نقاط مختلف ایران رابطه برقرار بودهاست. اگر ریسین بلعیده شود نشانههای آن حدوداً تا ۳۶ ساعت بعد نمایان میشود اما در عرض ۲ تا ۴ ساعت بعد اثر گذاشته و فرد را به کشتن میدهد؛ که این علایم با احساس برافروختگی در دهان و حنجره آغاز و شامل دردهای شکمی، اسهال خونی (که خود به تنهایی در طی چند روز متوالی تمام آب بدن فرد را کشیده و باعث مرگ میگردد) و کاهش شدید فشار خون میباشد؛ که پس از گذشت ۳ تا ۵ روز شخص میمیرد مگر اینکه قبل از بروز و گسترش علائم فوق بهطور کامل شستشو داده و سم زدایی شود.

مزیت دیگر مشاغل خانگی کاهش هزینه های رفت و آمد و همچنین مشکلاتناشی از ترافیک می باشد. همچنین نیاز به کود زیادی هم ندارد. شاخههای زیادی از آن به شکل متقارن با برگ و گل رشد میکنند. گیاه به هوای سرد حساس است و باید آن را در فضای گرم و مرطوب نگهداری کرد. هنگامی که به درستی از آن ها نگه داری شود برگ ها به سمت بالا و به صورت قوس مانند رشد خواهد کرد. برگ عبایی سایه دوست، شرایط سخت را تحمل می کند، اما ایده ی خوبی است که در روزهای خشک (تابستان) آب بیش تری برای آن فراهم کنید. بگونیاها بومی آب و هوای نیمه گرمسیری و استوایی مرطوب هستند.

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی