آشنایی با 10 خودروی هیدروژنی تویوتا

در سال 1997 تویوتا فیس لیفت این مدل را در نمایشگاه موتور توکیو به نمایش گذاشت. اگرچه هیچ وقت این خودرو به مرحله تولید نرسید ولی ثابت کرد که تویوتا می‌تواند در عرصه خودروهای هیدروژنی مانند همیشه پیشگام باشد. اطلاعات زیادی درباره برد، حداکثر سرعت، قدرت و غیره این خودرو منتشر نشده، در اینجا تنها عملکرد مهم است نه اعداد و ارقام.

تویوتا Fine-S

تویوتا بر این باور است که بدون توجه به میزان فروش میرای، این خودرو همچنان بهترین مشخصات را در بین محصولات هیدروژنی داراست.

تویوتا FHCV-4

تویوتا FCHV-4 به عنوان چهارمین خودرو در خط سلول سوختی هیدروژنی تویوتا شناخته می‌شود. سازنده برای ساخت آن از تویوتا هایلندر الهام گرفت سعی کرد که خودرویی فوق العاده با رعایت تمام قوانین را بسازد که واقعاً همچنین شد چرا که این اولین خودروی هیدروژنی است که در جاده‌های ژاپن عرضه شد.

تویوتا FCHV به عنوان پرچمدار هیدروژنی تویوتا از سال 2002 تا 2013 شناخته می‌شود. نسخه نهایی آن در نهایت با نام تویوتا FCHV-adv مبتنی بر تویوتا هایلاندر در اوایل دهه ۲۰۰۰ به بازار آمد. این خودرو از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ در دسترس افراد قرار گرفت.

آینده روز به روز بیشتر پیشرفت می‌کند و سازندگان خودروها نیز سعی می‌کنند که با قرار دادن تکنولوژی‌های جدید محصولاتی نوین و منحصر به فرد را روانه بازار کنند. بدون شک در آینده محصولاتی را خواهیم دید که هیچ آلایندگی برای محیط ایجاد نمی‌کنند. این امر نه تنها آرزوی کاربران بلکه رویای دولت‌ها نیز است.

تویوتا AE86 Hydrogen به عنوان یک لیفت بک کلاسیک شناخته می‌شود که در بازار کلکسیونرها بسیار ارزشمند تلقی می‌شود. هنوز هیچ مشخصات رسمی از این خودرو منتشر نشده است، اما مانند نسخه اصلی خود قدرت بالایی خواهد داشت.

برندهای مختلف خودروسازی سعی دارند که با جایگزین کردن فناوری‌های جدید، از آلودگی بیشتر کره زمین جلوگیری کنند. یکی از این موارد استفاده از سلول سوختی هیدروژنی به عنوان موتور هیدروژنی در خودروها است. خوب است بدانید که قدمت سلول‌های سوختی به ۲۰۰ سال قبل باز می‌گردد، در آن زمان ناسا از این فناوری در فضا استفاده کرده بود و حدود ۶۰ سال قبل نیز جنرال موتورز از این تکنولوژی استفاده کرد و اولین خودروی هیدروژنی خود را با نام الکترووان ساخت.

این مطلب را نیز بخوانید: نگاهی به تاریخچه پیکاپ‌های محبوب تویوتا

تویوتا AE86 Hydrogen

تویوتا میرای برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ با موتور هیدروژنی ساخته شد و تاکنون حدود یک دهه است که رانندگان مختلف با این خودرو در جاده‌ها رانندگی کردند. این خودرو برد زیادی را فراهم می‌کند و هیچ مشکلی در عملکرد آن وجود نخواهد داشت.

تویوتا FCHV-adv نسبت به سایر خودروهای هیدروژنی تویوتا پیشرفت گسترده‌ای داشته است و با بردی بهتر از اکثر خودروهای برقی عملکرد فوق‌العاده‌ خود را نشان داد.

موتور
تک موتور الکتریکی سلول سوختی
گیربکس
تک سرعته اتوماتیک
قدرت
۱۲۱ اسب بخار
گشتاور
۱۹۱ پوند فوت
خط محرکه
چرخ‌های جلو متحرک
حداکثر سرعت
155 کیلومتر بر ساعت
برد
۸۳۰ کیلومتر

تویوتا GR Yaris H2

علاوه بر آن سرعت بالایی را نیز برای راننده فراهم می‌کند که مشابه سایر سدان‌های موجود در بازار است. با ما همراه باشید تا در جدول پایین بخشی از اطلاعات این خودروی مجهز به موتور هیدروژنی را بخوانید.

راه حل تویوتا برای تولید خودروهای هیدروژنی می‌تواند به داشتن آینده‌ای سبزتر کمک کرده تا زمینی پاک و بدون آلایندگی داشته باشیم. در هر صورت امیدواریم که این کمپانی بتواند در آینده نیز از کانسپت‌های جدیدتری با موتور هیدروژنی رونمایی کرده و سپس خودروهای جدید خود را در تعداد بالایی بسازد و انقلابی در بازار به پا کند!


منبع: https://charkhan.com/159601/10-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7/

تویوتا GR Corolla H2 یک خودروی مسابقه‌ای با موتور احتراق هیدروژنی است که به جای هیدروژن گازی بر روی پلتفرم هیدروژن مایع کار می‌کند. این ماده در مسابقات مزیت زیادی دارد و می‌تواند با همان راندمان یکسان نسبت به خودروهای بنزینی و گازوئیلی حجم بیشتری از سوخت را حمل کند. اطلاعات زیادی درباره مشخصات این خودرو منتشر نشده است.

تویوتا FCEV-1

تویوتا همیشه در رونمایی از کانسپت‌ها خلاقیت بالایی از خود نشان داده است. برای توسعه کانسپت تویوتا Fine-S، شرکت از چندین خودرو با این پیشرانه استفاده کرد. این کانسپت که پس از مدتی در نمایشگاه بین‌المللی خودرو آمریکای شمالی به نمایش گذاشته شد، برای نشان دادن آینده خودروهای این شرکت که به موتور سوخت هیدروژنی مجهز شده‌اند ارائه شد.

همه چیز از اینجا آغاز شد، یعنی سال 1992! تویوتا توسعه خط هیدروژنی خود را با ساخت تویوتا FCEV-1 استارت زد. این برند خیلی سریع توانست اولین خودروی هیدروژنی خود را بسازد. این خودرو بر اساس تویوتا RAV4 ساخته شد و از زمان خود حسابی جلو بود.

سال 1992 بود که تویوتا برنامه هیدروژنی جدیدی را آغاز کرد. سپس در سال 1996، این شرکت به توسعه محصولی با سلول سوختی هیدروژنی پرداخت و سپس در سال ۲۰۰۲، یک نمونه از آن را روانه بازار کرد. از آن زمان تاکنون برندهای مختلف خودروهای هیدروژنی متعددی را وارد بازار کردند که ما در اینجا به سراغ ۱۰ تا از مدل‌های هیدروژنی تویوتا رفته‌ایم، با ما همراه باشید.

تویوتا میرای

تویوتا کرولا H2 تنها خودروی مسابقه‌ای این برند نیست که به موتور هیدروژنی مجهز شده است. تویوتا GR Yaris H2 بر اساس تویوتا یاریس معمولی ساخته شده و با فناوری هیدروژنی خود با هدف شرکت در مسابقات مختلف توسعه یافت. اگرچه هنوز در هیچ مسابقه واقعی شرکت نکرده است، ولی می‌توان گفت که در مسابقه رالی آزمایشی که در بلژیک برگزار شد عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

تویوتا Hilux H2

این محصول مانند تویوتا میرای به چرخ‌های عقب متحرک مجهز شده و می‌‌تواند بردی برابر با ۸۲۰ کیلومتر را فراهم کند. در این فیس لیفت تویوتا از مجموعه عظیمی از نمایشگرهای ال‌ای‌دی استفاده کرده و تغییرات گسترده‌ای در طراحی ظاهری آن نیز به چشم می‌خورد.

تویوتا هایلوکس هیدروژنی با هدف انتشار آلایندگی صفر ساخته شد. نمونه اولیه آن در سپتامبر ۲۰۲۳ معرفی شد و گفته می‌شود که برد این خودرو چیزی حدود ۶۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. تویوتا برای ساخت آن از تویوتا میرای خود الهام گرفت. پلتفرمی که از مدت‌ها پیش در جاده‌ها حضور داشته است.

تویوتا کراون FCEV

تویوتا کراون در واقع یکی از لوکس‌ترین مدل‌ها در برند تویوتا به شمار می‌رود. این خودرو اولین محصول تویوتا بود که در ایالات متحده عرضه شد و حالا نیز می‌بینیم که فیس لیفتی از آن ارائه شده است. مدل جدید علاوه بر مجهز شدن به موتور هیدروژنی به عنوان یک گزینه هیبریدی نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

این مطلب را نیز بخوانید: آشنایی با فناوری سلول سوختی هیدروژنی تویوتا

موتور
تک موتور الکتریکی سلول سوختی
گیربکس
تک سرعته اتوماتیک
قدرت
۱۸۲ اسب بخار
گشتاور
۳۰۰ پوند فوت
خط محرکه
چرخ‌های عقب متحرک
شتاب 0-60 مایل بر ساعت
۹.۱ ثانیه
حداکثر سرعت
۱۷۰.۵۹ کیلومتر بر ساعت
برد
۶۴۷ کیلومتر

در این طراحی، ۴ موتور الکتریکی هیدروژنی وجود داشت که می‌توانست هر چرخ را به حرکت در ‌آورد. این سیستم در کف خودرو قرار گرفت تا عملکرد خودرو را بهبود بخشد. در نبود موتور احتراقی، فضای اضافه‌ای ایجاد شد که موجب راحتی چهار سرنشین در کابین خودرو می‌شد.

تویوتا FCHV-adv

این خودرو به باتری پشتیبانی مجهز شده بود تا در رده محصولات هیبریدی نیز قرار گیرد. متأسفانه، زیرساخت محدود هیدروژن آن را از تبدیل شدن به وسیله‌ای همیشگی در بازار باز داشت. در ادامه مشخصات آن را قرار دادیم:

موتور
تک موتور الکتریکی سلول سوختی
گیربکس
تک سرعته اتوماتیک
قدرت
۱۲۰ اسب بخار
گشتاور
۱۹۱ پوند فوت
خط محرکه
چرخ‌های جلو متحرک
حداکثر سرعت
۱۵۱ کیلومتر بر ساعت
برد
۲۵۰ کیلومتر

تویوتا GR Corolla H2

توسط مهدی خطیبی

مهدی خطیبی